fbpx

Články o zdravém stravování 

Neodolatelná chuť na sladké

Zajisté jste si všimli, že někdy se objeví touha po sladkostech téměř ihned, jakmile dojíte a jindy si na tabulku čokolády nevzpomenete celý den. Jak je možné, že po stejné velikosti porce máme někdy hlad dříve a jindy až za několik hodin? Odpověď vám dá glykemický index potravin.

Málo sledovaný glykemický index

Už jsme si zvykli na to, že kontrolujeme složení potravin, které nakupujeme. Díváme se na hodnoty cukru a tuků, sledujeme množství barviv a jiných aditiv. U zmrazených potravin nezapomínáme zkontrolovat obsah vody. Ale kontrolujeme také hodnotu glykemického indexu? Ne? Je nejvyšší čas to napravit! Hodnota glykemického indexu je udávána jako číslo a znamená, jak rychle se snězená potravina nebo nápoj vstřebá do krevního oběhu. Každé číslo vychází z porovnání s hodnotou 100. Tu má čistá glukóza. Glykemický index 50 znamená, že držíte potravinu, která se bude do krevního oběhu dostávat dvakrát tak dlouho než konzumace čisté glukózy. Pozor na skutečnost, že řada potravin má glykemický index dokonce mnohem vyšší než čistá glukóza! Pokud si koupíte potravinu s nízkým glykemickým indexem, ještě to neznamená, že máte vyhráno. Na glykemický index má vliv i to, jakým způsobem a jak dlouho budete potravinu vařit. Vaším cílem bude, nalézt a upravit potraviny tak, aby měly glykemický index co nejnižší. Právě takové potraviny dokáže náš organizmus nejlépe zpracovat.

 

Ohrožení potravinami s vysokým glykemickým indexem

Jakmile začnete konzumovat jídla nebo jen jedno jídlo, které má vysokou hodnotu glykemického indexu, vaše tělo se musí vyrovnat s velkou zátěží. Okamžitě musí vyrazit do protiútoku a potraviny začne zpracovávat. V těle začíná narůstat hladina cukru a aby nedošlo k hyperglykémii potřebuje organizmus rychle inzulin. A je to právě naléhavá potřeba inzulinu, která má za následek hypoglykemii. Tento vzletný odborný termín neznamená nic jiného než to, že začneme mít rychle hlad a toužíme po něčem sladkém. Je to přirozená obranná reakce našeho těla, která je dále doprovázena nervozitou, podrážděním, roztěkaností a poruchami soustředění.

 

Zdravý životní styl a glykemický index

Kdo se stará o své stravování nebo dokonce drží redukční dietu, bude se velmi brzy zajímat o hodnotu glykemického indexu. Pokud se snažíte snížit váhu, zařaďte do jídelníčku mnohem více potravin, které mají glykemický index okolo hodnoty 50 nebo dokonce nižší. Dále budete sledovat množství tuků a cukrů.

 

Drobná změna se postará o pozoruhodné výsledky

Jak již bylo zmíněno, nejen složení potravin ovlivňuje glykemický index. Velký podíl má i způsob přípravy pokrmů. Proto není třeba okamžitě vyřadit všechny potraviny s vysokým glykemickým indexem. Stačí se zaměřit na jiný způsob úpravy nebo na kombinaci s jinými potravinami. Zkuste se podívat na obyčejné brambory. Uvařte je a získáte glykemický index 87. Ušetřete čas při přípravě a dejte je vařit do páry i se slupkou. Pochutnáte si více, zachováte důležité vitamíny, a ještě snížíte hodnotu glykemického indexu na 50. A co třeba snídaně? Sáhněte po bílém rohlíku a jíte potravinu s hodnotou 70. Vezměte krajíc chleba a už je hodnota 44. A tak bychom mohli v příkladech pokračovat. Jak sami vidíte, chuť na sladkosti vás může snadno opustit.

Zdravé stravování ani hubnutí není o hladu je jen o znalostech potravin, jejich pečlivém výběru a správném způsobu přípravy!

....

A můj tip na závěr:

Nemůžete-li odolat chuti na sladké zkuste se předzásobit některými z produktů prodejců KETO diet. Mají k dispozici palačinky, pudinky, sladké tyčinky, sušenky, muffíny, bonbóny, sladké nápoje a další. Produkty mají zanedbatelné množství sacharidů (méně než 10 gramů, některé třeba jen 1-2 gramy). Přehled těchto prodejců máme zde v Katalogu.

 

 Přejít na prodejce KETO produktů