fbpx

Články o hubnutí 

Jídlo, hubnutí a štítná žláza

V dnešním článku se zaměříme na hormony štítné žlázy, jelikož jejich funkce souvisí i s formováním postavy a lze jejich činnost ovlivnit životním stylem. Může to být právě nesprávná činnost štítné žlázy, která způsobí, že postava některých lidí nevypadá, tak jak by si přáli, přestože zdánlivě dělají všechno správně.

Pojďme se tedy podívat, jak to ve skutečnosti je. A jelikož je štítná žláza součástí endokrinního systému, začneme nejprve u něho.

Endokrinní systém
Přestože je v tomto ohledu často opomíjen, je stejně jako nervový systém důležitý pro přenos informací, akorát funguje trochu jiným způsobem. Endokrinní systém řídí pochody lidského těla na všech jeho úrovních. Od příjmu energie jediné buňky až po tempo růstu a vývoj celého organismu. Jeho předávání informací buňkám, je založeno na vypouštění hormonů žlázami s vnitřní sekrecí do krve, kudy se dostanou k potřebným orgánům, kde se navážou na příslušné receptory a předají danou informaci. Endokrinními orgány jsou: hypothalamus, hypofýza, šišinka, štítná žláza, brzlík, srdce, nadledviny, ledviny, žaludek, slinivka, střeva, vaječníky (u žen) a varlata (u mužů). V tomto článku se však nebudeme zabývat celým endokrinním systémem, nýbrž jen štítnou žlázou a jejími hormony.

Štítná žláza
Tento malý orgán se nachází na přední straně krku a produkuje hormony T3 a T4 (které například užívají kulturisté v syntetické formě pro lepší spalování tuků). Funkce štítné žlázy je řízena především hormonem TRH z hypothalamu, který řídí vypouštění thyreotropního hormonu což vybuzuje štítnou žlázu k větší aktivitě. Štítná žláza je jednou z mála žláz, jenž je schopna uchovávat hormony.

Hormony štítné žlázy T3 a T4 mají vliv na:
- zvyšování rychlosti bazálního metabolismu
- zvýšení glukogeneze
- metabolismus mastných kyselin
- vývoj mozku
- dýchání
- kardiovaskulární a nervový systém
- termogenezi - 1 mg T4 zprostředkuje tvorbu tepla více než 4200 kJ
- hladinu cholesterolu
- stimulaci tvorby RNA, což vede k následnému zvýšení tvorby proteinů

Příznaky snížené funkce štítné žlázy jsou: únava, přibírání na váze, zpomalení činnosti střev, průjmy, neschopnost odolávat chladu.

Štítná žláza potřebuje ke své optimální funkci jód, který vychytává z krve a ukládá jej pro tvorbu hormonů. A právě nedostatek jódu může být příčinou nedostatečné funkce štítné žlázy. Pojďme se na to podívat.

Jód
Jód je esenciální živinou, tzn. že když je naše tělo jód potřebuje je závislé na jeho příjmu z potravy, neumí si ho samo vyrobit. Naše tělo obsahuje 20 - 30 mg jódu, přičemž až 80 % se ho nachází v buňkách štítné žlázy. Průměrná denní potřeba jódu pro lidské tělo činí 150 - 200 mikrogramů. Jód patří k jedné z nejvíce deficitních živin. Je tomu tak hlavně kvůli nedostatku jódu v půdě ve většině zemích. Proto je potřeba mít ve stravě dostatek potravin obsahujících dostatečné množství jódu. Nedostatek jódu u dětí může vést až k mentální retardaci.

Mezi nejlepší zdroje jódu patří: mořské řasy, sardinky, spirulina, mořské plody, brusinky, jahody, čedar.

Goitrogeny, tiokyanáty, bromidy

Jenže mít dostatečný příjem jódu nemusí stačit. Jelikož existují v potravinách rostlinného původu látky, kterým se říká goitrogeny a tiokyanáty. Goitrogeny zabraňují využití jódu v těle a jsou obsaženy především v: sóji, kukuřici, prosu, fazolích, brokolici, květáku, batátech, špenátu, arašídech. A tiokyanáty zase inhibují vychytávání jódu štítnou žlázou. Jejich zdroji jsou nejvíce: sója, zelí a tapioka.

Řešením ovšem nemusí být vyřazení potravin obsahujících goitrogeny a tiokyanáty z našeho jídelníčku, protože spousta z nich má pro nás jisté zdravotní přínosy. Ale jejich obsah můžeme v potravinách snížit tepelnou úpravou (ideálně v tlakovém hrnci, jak doporučuje Dr. Steven Gundry) nebo fermentací (např. v případě sóji nebo zelí).

Dalším faktorem, který může narušovat funkci štítné žlázy jsou bromidy. Což jsou chemické látky, které můžeme najít například ve většině kosmetických přípravků, některých lécích, textilních barvivech. Je mi jasné, že se v podstatě nelze zcela vyhnout tomu, aby se do našeho těla bromidy dostaly, ale je možné alespoň snížit riziko intoxikace bromidy na minimum co lze. Například používáním přírodní kosmetiky.